Wzmacniacz UL: Różnice pomiędzy wersjami
Utworzył nową stronę „== Układ klasyczny == thumb|300px|Dynaco ''Mark III'' - monofoniczny wzmacniacz w układzie UL. {{Main | wzmacniacz UL}} [[Image:se-ul.gif...” |
|||
(Nie pokazano 44 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Spis treści}} | |||
Układ ''ultra linear'' (UL) został opatentowany w 1936 przez Alana Blumleina, a po raz pierwszy zastosowany praktycznie w 1951 roku przez D. Haflera i H.I. Keroesa<ref name="hk">D. Hafler i H.I. Keroes, ''An Ultra-linear Amolifier'', Audio Engineering, November 1951.</ref>. Jego charakterystyczną cechą jest lokalne sprzężenie zwrotne poprzez połączenie siatki ekranującej do odczepu uzwojenia pierwotnego transformatora wyjściowego. | |||
== Układ klasyczny == | == Układ klasyczny == | ||
[[Image:se-ul.gif|thumb|150px|left]] | [[Image:se-ul.gif|thumb|150px|left]] | ||
=== Budowa === | |||
[[Plik:UL schem.gif|thumb|300px|Shemat układu wzmacniacza ultra linear Haflera i Keroesa.]] | |||
Oryginalny układ Haflera i Keroesa zawierał trzy stopnie, odwracacz fazy, różnicowy stopień sterujący oraz stopień mocy, zbudowany w charakterystycznym układzie z siatkami ekranującymi połączonymi z odczepami uzwojenia pierwotnego transformatora wyjściowego. Połączenie to wprowadza lokalne ujemne sprzężenie zwrotne, a lampa pracuje w trybie pośrednim pomiędzy triodą (gdy 100% sygnału byłoby na siatce ekranującej) i pentodą (przy 0% sygnału na siatce ekranującej). Zastosowano lampy [[6SL7]] (stopień wejściowy) [[6SN7]] i parę [[6L6]], prostownik wykonano na lampie 5V4. | |||
Parametry wzmacniacza były porównywalne z wcześniejszym [[Wzmacniacz Williamsona|wzmacniaczem Williamsona]], ale dostarczana moc była większa przy mniejszych lampach w stopniu końcowym i znacznie większej sprawności. Dzięki temu układ zdobył popularność, a jako jego nazwę przyjęto później tytuł opisującego go artykułu. W 1955 David Hafler zaproponował połączenie czterostopniowej struktury wzmacniacza Williamsona ze stopniem końcowym zrealizowanym nie na triodach, ale na tetrodach lub pentodach w układzie UL. Takie rozwiązanie w dużym stopniu łączy zalety obu układów i również zdobyło dużą popularność. | |||
Układ UL należy do grupy układów z dzielonym obciążeniem - w typowych rozwiązaniach moc do układu wyjściowego jest oddawana nie tylko z anody, ale również z siatki ekranującej (co łatwo sprawdzić gdy w siatce tej znajduje się rezystor - napięcie zmienne na siatce jest większe niż napięcie na odczepie transformatora). Co ciekawe Williamson protestował przeciwko nazywaniu tak tego układu, a nawet wręcz go zwalczał<ref>D.T.N. Williamson, P.J. Walker, ''Amplifiers and Superlatives, Wireless World, September 1952</ref>. Mimo to we wielu krajach niekiedy również układy UL nazywało się "wzmacniaczami Williamsona", nawet jeżeli działo się to trochę wbrew jego woli. | |||
=== Właściwości === | |||
[[Plik:UL prop.gif|thumb|left|300px|Porównanie właściwości układu UL z pentodowym i triodowym wg. Haflera i Keroesa.]] | |||
[[Plik:KT88b.jpg|thumb|left|200px|Parametry stopnia UL na lampie KT88 w zależności od stopnia podziału sygnału na siatce sterującej.]] | |||
Jak widać na wykresie artykułu Haflera i Keroesa ze wzrostem zawartości składowej zmiennej na siatce sterującej maleje impedancja wewnętrzna i zniekształcenia intermodulacyjne przy małych sygnałach, a rosną zniekształcenia intermodulacyjne przy dużych sygnałach, coraz mniejsza jest też moc dostarczana do obciążenia. Optimum zależy od typu lampy i jej punktu pracy, zwykle odczep jest umieszczony tak, że na siatkę trafia od 20% do 43% składowej zmiennej napięcia anodowego. Widać jednak, że i szerszy zakres, nawet 10-50% jest użyteczny i może być praktycznie wykorzystany. | |||
[[Plik:UL 6550.gif|thumb|left|200px|Parametry stopnia UL na lampie 6550 w zależności od impedancji obciążenia.]] | |||
Układ UL jest tolerancyjny na dobór impedancji obciążenia lamp. Może to mież znaczenie przy współczesnych kolumnach głośnikowych o skomplikowanych zwrotnicach i impedancji mocno zmieniającej się w funkcji częstotliwości. | |||
Ze względu na dobre parametry (zniekształcenia nieliniowe i intermodulacyjne oraz opór wewnętrzny tylko nieco gorsze od triody) i stosunkowo dużą sprawność (zbliżoną do pentody) układ był (i jest) bardzo popularny. Sama firma Dynaco sprzedała ponad pół miliona wzmacniaczy w takim układzie, mocno przyczyniając się do rozwoju techniki HiFi. Przy zachowaniu bardzo dobrych parametrów wzmacniacza z pary lamp [[EL34]] da sie wydobyć moc wyjściową prawie 40W, czyli 2.5 raza większą niż w układzie triody. Niestety, by sprzężenie zwrotne w siatkach ekranujących działalo poprawnie potrzebny jest transformator o małych indukcyjnościach rozproszenia pomiędzy sekcjami uzwojenia pierwotnego, co nieco komplikuje jego wykonanie. Transformatory dostępne w handlu nie zawsze spełniają ten warunek. | Ze względu na dobre parametry (zniekształcenia nieliniowe i intermodulacyjne oraz opór wewnętrzny tylko nieco gorsze od triody) i stosunkowo dużą sprawność (zbliżoną do pentody) układ był (i jest) bardzo popularny. Sama firma Dynaco sprzedała ponad pół miliona wzmacniaczy w takim układzie, mocno przyczyniając się do rozwoju techniki HiFi. Przy zachowaniu bardzo dobrych parametrów wzmacniacza z pary lamp [[EL34]] da sie wydobyć moc wyjściową prawie 40W, czyli 2.5 raza większą niż w układzie triody. Niestety, by sprzężenie zwrotne w siatkach ekranujących działalo poprawnie potrzebny jest transformator o małych indukcyjnościach rozproszenia pomiędzy sekcjami uzwojenia pierwotnego, co nieco komplikuje jego wykonanie. Transformatory dostępne w handlu nie zawsze spełniają ten warunek. | ||
== Aplikacje == | == Aplikacje == | ||
[[Plik:Dynamk3roger.jpg|thumb|200px|Wzmacniacz dynaco ''Mark III''.]] | |||
Co prawda nic nie stoi na przeszkodzie by połączenie ''ultra linear'' zastosować [[Układ SE|w układzie SE]], ale największe zastosowanie znalazł on w [[Układ SE|stopniach przeciwsobnych]] średniej mocy pracujących w klasie AB. Ze wzgledu na bardzo dobry stosunek jakosci do ceny układ ''ultra linear'' był bardzo popularny we wzmacniaczach spotykanych na rynku, początkowo głównie w USA, później również w Europie. Jedną z przyczyn tego faktu było, że zatrudniająca obu konstruktorów firma '''Acrosound''' wypuściła na rynek cały szereg transformatorów do układów UL i opublikowała do nich schematy propozycji rozwiązań układowych. | |||
Firma '''Dynaco''' wyprodukowała w ogromnej liczbie zarówno kity do samodzielnego montażu, jak i zmontowane wzmacniacze w układzie UL. Jej produkcja była ogromna, łącznie powstało około pół miliona wzmacniaczy. Do najpopularniejszych należały: monobloki '''Mk II''' (lampy 6AN8, 2*EL34, 5U4GB) i '''MK III'''(lampy 6AN8, KT88, GZ34) oraz stereofoniczne '''ST-35''' (2*7247, 4*[[EL84|6BQ5]] i kultowy '''ST-70''' (2*7199, 4*EL34, GZ35). Zwykle miały one prostą konstrukcję: stopień napięciowy na pentodzie, odwracacz fazy z dzielonym obciążeniem i stopień końcowy. Ujemne sprzężenie zwrotne było podawane z głośnika na katodę pierwszej lampy. | |||
== Podstawowe wady i zalety == | Spektrum zastosowań układu UL było szerokie, od stopni wyjściowych radioodbiorników dobrej klasy o mocy kilkunastu watów, poprzez wzmacniacze HiFi większej mocy (tu były zdecydowanie najpopularniejsze) do instrumentalnych wzmacniaczy dużej mocy (rzadko, znanym przykładem może być 200 watowy ''Marshall Major'', używany między innymi przez Ritchiego Blackmore z "Deep Purple").<br clear=all> | ||
Układ jest bardzo wdzięczny do konstrukcji amatorskich, pod (niekiedy trudnym do spełnienia) warunkiem uzyskania (albo zrobienia) dobrego transformatora. Zalety | |||
<gallery widths=220px heights=180px > | |||
Dynaco-Dynakit.gif|Dynaco Mk II | |||
Dynaco-ST35.gif|Dynaco ST-35 | |||
Eico-HF50.gif| Eico HF50, HF60 | |||
HK Citation 2.gif| Harmon Kardon Citation 2 | |||
Heathkit W-5M.gif|Heathkit W-5M | |||
Heathkit W-7M.gif|Heathkit W-7M | |||
Knight KB85.gif|Knight KB85 | |||
Marantz_5.gif| Marantz 5 | |||
Marantz_8.gif| Marantz 8 | |||
</gallery> | |||
== Konstrukcje niekomercyjne == | |||
=== Podstawowe wady i zalety === | |||
Układ jest bardzo wdzięczny do konstrukcji amatorskich, pod (niekiedy trudnym do spełnienia) warunkiem uzyskania (albo zrobienia) dobrego transformatora. Zalety z punktu widzenia konstruktora-amatora to: | |||
* Bardzo dobry kompromis pomiędzy stopniem złożoności a parametrami. | * Bardzo dobry kompromis pomiędzy stopniem złożoności a parametrami. | ||
* Zniekształcenia i oporność wewnętrzna tylko nieznacznie gorsze niż układu na triodach. | * Zniekształcenia i oporność wewnętrzna tylko nieznacznie gorsze niż układu na triodach. | ||
* Sprawność energetyczna i wzmocnienie tylko nieco gorsza niż klasycznego układu na pentodach. | * Sprawność energetyczna i wzmocnienie tylko nieco gorsza niż klasycznego układu na pentodach. | ||
* Duża odporność na zmiany impedancji obciążenia. | * Duża odporność na zmiany impedancji obciążenia. | ||
Wady: | Wady: | ||
* Gorszy od układu [[QUAD]] pod względem zniekształceń i oporu wewnętrznego. | * Gorszy od układu [[Układ_QUAD|QUAD]] pod względem zniekształceń i oporu wewnętrznego. | ||
* Dosyć trudny do wykonania transformator wyjściowy. | * Dosyć trudny do wykonania transformator wyjściowy. | ||
* Niemożność dobrania napięcia siatki ekranującej ogranicza swobodę projektowania. | * Niemożność dobrania napięcia siatki ekranującej, co ogranicza swobodę projektowania. Utrudnia też zastosowanie lamp, które dopuszczalne napięcie siatki drugiej mają znacząco niższe od roboczego napięcia anodowego, takich jak na przykład [[E130L]] czy [[GU50]]. Wyjściem jest zastosowanie specjalnego uzwojenia dla siatek ekranujących, ale znacząco komplikuje to transformator. | ||
=== Przykłady rozwiązań === | |||
==== Radioamator ==== | |||
[[Plik:UL RA 1957 5.gif|thumb|200px|left|Schemat wzmacniacza UL z Radioamatora 5/1957]] | |||
'''Wysokojakościowy..., Radioamator, 1957'''<ref>Jarosław Adamczyk ''Wysokojakościowy wzmacniacz m.cz.'' Radioamator, 5, 1957.</ref>. To chyba pierwsze tego typu rozwiązanie prezentowane w polskiej prasie radioamatorskiej. Stopień końcowy, w oryginale wykonany na lampach EL11 lub [[EBL21]], pracuje w bardzo płytkiej klasie AB (praktycznie A) dostarczając do obciążenia mocy około 8 W. Odwracacz fazy z wzmacniaczem napięciowym wykonano na lampie 6SN7. Przedwzmacniacz pracuje na trzech pentodach (EL12 i EL14), godne uwagi jest zastosowanie regulacji barwy tonu w układzie sprzężenia zwrotnego. Sugerowany w artykule podział transformatora na sekcje nie jest najszczęśliwszy - nie zapewnia małej indukcyjności rozproszenia między połówkami uzwojenia pierwotnego, co przy pracy w klasie AB może powodować zwiększenie zniekształceń nieliniowych przy wyższych częstotliwościach. | |||
[[Plik:UL Fonica.gif|thumb|200px|Schemat łódzkiego wzmacniacza UL z Radioamatora 7/1958]] | |||
'''Wzmacniacz HiFi, Radioamator, 1958'''<ref>Antoni Biliński, ''Wzmacniacz Hi-Fi polskiej produkcji'', Radioamator, 7, 1958.</ref>. Zapowiedź produkcji przez łódzką Fonicę (wówczas jeszcze Zakłady Wytwórcze Aparatów Telefonicznych) wzmacniacza, która prawdopodobnie nie doszła do skutku i nie wyszła poza prototyp. Jeżeli doszła, to było pierwsze urządzenie produkowane w Polsce, a określane jako HiFi. Zbudowany na dwóch lampach 6SN7 i parze 6P3S (6L6) posiadał bardzo oryginalną cechę - osobne uzwojenie transformatora dla siatek ekranujących, co umożliwia dobór napięcia siatek niezależnie od wielkości napięcia anodowego. Układ jest pochodną czterostopniowego wzmacniacza Williamsona z stopniem końcowym ultra linear zamiast triodowego. | |||
{{clear|left}} | |||
[[Plik:UL RA 1960.gif|thumb|200px|left|Schemat wzmacniacza UL z Radioamatora 4/1960]] | |||
'''Uniwersalny Wzmacniacz HiFi, Radioamator, 1960'''<ref>A. D, ''Uniwersalny wzmacniacz Hi-Fi o mocy 15VA'', Radioamator, 4, 1960.</ref>. Wzmacniacz mocy zbudowany jast na lampie ECC83 (odwracacz fazy) i parze lamp EL84 osiągając (według autora) moc 15 W. Podział transformatora na sekcje powtarza błąd układu z roku 1957 (jest identyczny). Napięcie zasilania przekracza dopuszczalne napięcie anodowe i siatki ekranującej dla lamp EL84 stawiając pod znakiem zapytania niezawodność wzmacniacza. Rysunek transformatora zawiera błędy - słowem zarówno układ, jak i artykuł są niedopracowane. | |||
[[Plik:UL RiK 1964.gif|thumb|200px|Schemat wzmacniacza UL z Radioamatora i Krótkofalowca 1964]] | |||
'''Amatorski wzmacniacz..., RiK 1964'''<ref>Konrad Widelski, ''Amatorski wzmacniacz Hi-Fi 10W część I'', Radioamator i Krótkofalowiec, 7, 1964. Konrad Widelski, ''Amatorski wzmacniacz Hi-Fi 10W część II'', Radioamator i Krótkofalowiec, 8, 1964.</ref>. Wzmacniacz mocy zbudowany jest w bardzo prostym układzie na lampach ECF82 (wzmacniacz napięciowy na pentodzie i odwracacz fazy) i parze EL84. Również i w tym artykule podział transformatora na sekcje nie jest optymalny - powtarza błąd układu z 1957, na szczęście i ten układ nie wchodzi zbyt głęboko w klasę B. | |||
{{clear|left}} | |||
[[Plik:UL 4 1969.gif|thumb|200px|left|Schemat wzmacniacza UL z Radioamatora 4/1969]] | |||
'''Wzmacniacz Hi-Fi 10W, RiK 1969'''<ref>Wiesław Gronowski, ''Wzmacniacz Hi-Fi 10W'', Radioamator i Krótkofalowiec, 4, 1969.</ref>Wzmacniacz mocy został zbudowany na dwóch lampach ECL86. Układ charakteryzuje się bardzo oszczędną konstrukcją jednocześnie zapewniając bardzo dobre parametry. Do słabych punktów należy zasilacz z podwajaczem napięcia i zastosowaniu w układzie aktywnej regulacji barwy tonu lampy o zbyt małym wzmocnieniu (połówki ECC82). Transformator zaprojektowano znacznie lepiej niż w propozycjach z 1957 czy 1964, ale i tu uzwojenie każdej siatki ekranującej zajmuje tylko połowę karkasu, co nie zapewnia małej indukcji rozproszenia do pozostałych uzwojeń. | |||
[[Plik:UL RiK 11 1969.gif|thumb|200px|Schemat wzmacniacza UL z Radioamatora 11/1969]] | |||
'''Lampowy wzmacniacz..., RiK, 1969'''<ref>Zbigniew Raszczuk, ''Lampowy wzmacniacz stereofoniczny m.cz.'', Radioamator i Krótkofalowiec, 11, 1969</ref>. Stopień mocy wykonano na dwóch lampach ECL82. Niestety mocno przekombinowany jest zarówno stopień mocy, jak i cały wzmacniacz. Ustawianie symetrii odwracacza fazy za pomocą potencjometru wymaga użycia oscyloskopu, co trudno sobie wyobrazić w trakcie normalnej eksploatacji. Wbrew temu co twierdzi autor, zastosowane w układzie prądowe sprzężenie zwrotne nie zmniejsza impedancji wyjściowej wzmacniacza, ale ją zwiększa. | |||
[[Plik:UL RA st 1970.gif|thumb|200px|left|Schemat wzmacniacza UL z Radioamatora 5/1970]] | |||
'''Stereofoniczny zestaw..., RiK 1970'''<ref>Michał Gołębiewski, ''Stereofoniczny zestaw odtwarzający wysokiej jakości 2x10W'', Radioamator i Krótkofalowiec, 5, 1970.</ref>. Kolejny wzmacniacz mocy zbudowany na dwóch lampach ECL86, zmieniono jednak odwracacz fazy i dołożono stopień napięciowy (na połówce lampy ECC83) objęty ujemnym sprzężeniem zwrotnym wraz z całym stopniem końcowym, co poprawiło charakterystykę wzmacniacza. | |||
{{clear|left}} | |||
== Radio (ZSRR) == | |||
[[Plik:UL-RU-6-1958.gif|thumb|200px|left|Wzmacniacz UL z Radio (ZSRR) 6/1958]] | |||
'''Radio 6/1958'''<ref>А. Пикерсгиль, А. Державец, ''Усилитель Низкой Частоты с Акустическим Агрегатом'', Радио, 6, 1958.</ref>.Wzmacniacz mocy zbudowany na lampach 6N8S, 6N7S i parze [[807|GU807]] w czterosotopniowym układzie Williamsona. Ciekawy wzmacniacz, o bardzo rozbudowanej tegulacji barwy tonu i stabilizacji napięcia zasilania stopni wstępnych za pomocą stabilitronów. | |||
[[Plik:UL-RU-11-1958.gif|thumb|200px|Wzmacniacz UL z Radio (ZSRR) 11/1958]] | |||
'''Radio 11/1958'''<ref>В. Иванов, ''Усилители НЧ'', Радио, 11, 1958.</ref>. Prosty układ wzmacniacza mocy na 6N1P (odwracacz fazy w układzie wzmacniacza różnicowego), połówce 6N2P i parze 6P14P. Regulowane prądowe sprzężenie zwrotne zwiększa impedancję wyjściową - było stosowane w kilku konstrukcjach z tego okresu, ale zostało szybko porzucone. W tym samym numerze czasopisma omówiono właściwy podział transformatora na sekcje i zaproponowano jeszcze prostszy układ wzmacniacza UL dobrej jakości. | |||
{{clear|left}} | |||
[[Plik:UL-RU-1959.gif|thumb|200px|left|Wzmacniacz UL z Radio (ZSRR) 3/1959]] | |||
[[Plik:UL RU+1960.gif|thumb|200px|Wzmacniacz UL z Radio (ZSRR) 4/1960]] | |||
'''Radio 3/1959 i 4/1960'''<ref>В. Большов, ''Усилители Низкой Частоты'', Радио, 3, 1959.</ref><ref>Ю. Деарт, ''Комбинированная Радиоустановка'', Радио, 4, 1960.</ref>. Dwie bardzo podobne propozycje na lampach 6N2P i parze 6P14P (bliźniaczo podobne do ECC83 i EL84). Odwracacz fazy z dzielonym obciążeniam. Jest to prosty układ, o dobrych parametrach, może być dobrym zaczątkiem własnych prób. | |||
{{clear|left}} | |||
== Przypisy == | == Przypisy == | ||
<references/> | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* [http://www.triodeel.com/schindex.htm Triode Electronics]. | |||
* {{Książka |imię=Gieorgij |nazwisko=Cykin |tytuł=Wzmacniacze sygnałów elektronicznych |wydanie= 2 |wydawca=WKiŁ |miejsce=Warszawa |rok=1970 |stron=570}} | |||
== Zobacz też == | |||
* [[Williamsony]] - klasyczne lampowe wzmacniacze mocy HiFi. | |||
[[Kategoria: Audio]] | [[Kategoria: Audio]] |
Aktualna wersja na dzień 19:31, 26 lip 2018
Układ ultra linear (UL) został opatentowany w 1936 przez Alana Blumleina, a po raz pierwszy zastosowany praktycznie w 1951 roku przez D. Haflera i H.I. Keroesa[1]. Jego charakterystyczną cechą jest lokalne sprzężenie zwrotne poprzez połączenie siatki ekranującej do odczepu uzwojenia pierwotnego transformatora wyjściowego.
Układ klasyczny
Budowa
Oryginalny układ Haflera i Keroesa zawierał trzy stopnie, odwracacz fazy, różnicowy stopień sterujący oraz stopień mocy, zbudowany w charakterystycznym układzie z siatkami ekranującymi połączonymi z odczepami uzwojenia pierwotnego transformatora wyjściowego. Połączenie to wprowadza lokalne ujemne sprzężenie zwrotne, a lampa pracuje w trybie pośrednim pomiędzy triodą (gdy 100% sygnału byłoby na siatce ekranującej) i pentodą (przy 0% sygnału na siatce ekranującej). Zastosowano lampy 6SL7 (stopień wejściowy) 6SN7 i parę 6L6, prostownik wykonano na lampie 5V4.
Parametry wzmacniacza były porównywalne z wcześniejszym wzmacniaczem Williamsona, ale dostarczana moc była większa przy mniejszych lampach w stopniu końcowym i znacznie większej sprawności. Dzięki temu układ zdobył popularność, a jako jego nazwę przyjęto później tytuł opisującego go artykułu. W 1955 David Hafler zaproponował połączenie czterostopniowej struktury wzmacniacza Williamsona ze stopniem końcowym zrealizowanym nie na triodach, ale na tetrodach lub pentodach w układzie UL. Takie rozwiązanie w dużym stopniu łączy zalety obu układów i również zdobyło dużą popularność.
Układ UL należy do grupy układów z dzielonym obciążeniem - w typowych rozwiązaniach moc do układu wyjściowego jest oddawana nie tylko z anody, ale również z siatki ekranującej (co łatwo sprawdzić gdy w siatce tej znajduje się rezystor - napięcie zmienne na siatce jest większe niż napięcie na odczepie transformatora). Co ciekawe Williamson protestował przeciwko nazywaniu tak tego układu, a nawet wręcz go zwalczał[2]. Mimo to we wielu krajach niekiedy również układy UL nazywało się "wzmacniaczami Williamsona", nawet jeżeli działo się to trochę wbrew jego woli.
Właściwości
Jak widać na wykresie artykułu Haflera i Keroesa ze wzrostem zawartości składowej zmiennej na siatce sterującej maleje impedancja wewnętrzna i zniekształcenia intermodulacyjne przy małych sygnałach, a rosną zniekształcenia intermodulacyjne przy dużych sygnałach, coraz mniejsza jest też moc dostarczana do obciążenia. Optimum zależy od typu lampy i jej punktu pracy, zwykle odczep jest umieszczony tak, że na siatkę trafia od 20% do 43% składowej zmiennej napięcia anodowego. Widać jednak, że i szerszy zakres, nawet 10-50% jest użyteczny i może być praktycznie wykorzystany.
Układ UL jest tolerancyjny na dobór impedancji obciążenia lamp. Może to mież znaczenie przy współczesnych kolumnach głośnikowych o skomplikowanych zwrotnicach i impedancji mocno zmieniającej się w funkcji częstotliwości.
Ze względu na dobre parametry (zniekształcenia nieliniowe i intermodulacyjne oraz opór wewnętrzny tylko nieco gorsze od triody) i stosunkowo dużą sprawność (zbliżoną do pentody) układ był (i jest) bardzo popularny. Sama firma Dynaco sprzedała ponad pół miliona wzmacniaczy w takim układzie, mocno przyczyniając się do rozwoju techniki HiFi. Przy zachowaniu bardzo dobrych parametrów wzmacniacza z pary lamp EL34 da sie wydobyć moc wyjściową prawie 40W, czyli 2.5 raza większą niż w układzie triody. Niestety, by sprzężenie zwrotne w siatkach ekranujących działalo poprawnie potrzebny jest transformator o małych indukcyjnościach rozproszenia pomiędzy sekcjami uzwojenia pierwotnego, co nieco komplikuje jego wykonanie. Transformatory dostępne w handlu nie zawsze spełniają ten warunek.
Aplikacje
Co prawda nic nie stoi na przeszkodzie by połączenie ultra linear zastosować w układzie SE, ale największe zastosowanie znalazł on w stopniach przeciwsobnych średniej mocy pracujących w klasie AB. Ze wzgledu na bardzo dobry stosunek jakosci do ceny układ ultra linear był bardzo popularny we wzmacniaczach spotykanych na rynku, początkowo głównie w USA, później również w Europie. Jedną z przyczyn tego faktu było, że zatrudniająca obu konstruktorów firma Acrosound wypuściła na rynek cały szereg transformatorów do układów UL i opublikowała do nich schematy propozycji rozwiązań układowych.
Firma Dynaco wyprodukowała w ogromnej liczbie zarówno kity do samodzielnego montażu, jak i zmontowane wzmacniacze w układzie UL. Jej produkcja była ogromna, łącznie powstało około pół miliona wzmacniaczy. Do najpopularniejszych należały: monobloki Mk II (lampy 6AN8, 2*EL34, 5U4GB) i MK III(lampy 6AN8, KT88, GZ34) oraz stereofoniczne ST-35 (2*7247, 4*6BQ5 i kultowy ST-70 (2*7199, 4*EL34, GZ35). Zwykle miały one prostą konstrukcję: stopień napięciowy na pentodzie, odwracacz fazy z dzielonym obciążeniem i stopień końcowy. Ujemne sprzężenie zwrotne było podawane z głośnika na katodę pierwszej lampy.
Spektrum zastosowań układu UL było szerokie, od stopni wyjściowych radioodbiorników dobrej klasy o mocy kilkunastu watów, poprzez wzmacniacze HiFi większej mocy (tu były zdecydowanie najpopularniejsze) do instrumentalnych wzmacniaczy dużej mocy (rzadko, znanym przykładem może być 200 watowy Marshall Major, używany między innymi przez Ritchiego Blackmore z "Deep Purple").
-
Dynaco Mk II
-
Dynaco ST-35
-
Eico HF50, HF60
-
Harmon Kardon Citation 2
-
Heathkit W-5M
-
Heathkit W-7M
-
Knight KB85
-
Marantz 5
-
Marantz 8
Konstrukcje niekomercyjne
Podstawowe wady i zalety
Układ jest bardzo wdzięczny do konstrukcji amatorskich, pod (niekiedy trudnym do spełnienia) warunkiem uzyskania (albo zrobienia) dobrego transformatora. Zalety z punktu widzenia konstruktora-amatora to:
- Bardzo dobry kompromis pomiędzy stopniem złożoności a parametrami.
- Zniekształcenia i oporność wewnętrzna tylko nieznacznie gorsze niż układu na triodach.
- Sprawność energetyczna i wzmocnienie tylko nieco gorsza niż klasycznego układu na pentodach.
- Duża odporność na zmiany impedancji obciążenia.
Wady:
- Gorszy od układu QUAD pod względem zniekształceń i oporu wewnętrznego.
- Dosyć trudny do wykonania transformator wyjściowy.
- Niemożność dobrania napięcia siatki ekranującej, co ogranicza swobodę projektowania. Utrudnia też zastosowanie lamp, które dopuszczalne napięcie siatki drugiej mają znacząco niższe od roboczego napięcia anodowego, takich jak na przykład E130L czy GU50. Wyjściem jest zastosowanie specjalnego uzwojenia dla siatek ekranujących, ale znacząco komplikuje to transformator.
Przykłady rozwiązań
Radioamator
Wysokojakościowy..., Radioamator, 1957[3]. To chyba pierwsze tego typu rozwiązanie prezentowane w polskiej prasie radioamatorskiej. Stopień końcowy, w oryginale wykonany na lampach EL11 lub EBL21, pracuje w bardzo płytkiej klasie AB (praktycznie A) dostarczając do obciążenia mocy około 8 W. Odwracacz fazy z wzmacniaczem napięciowym wykonano na lampie 6SN7. Przedwzmacniacz pracuje na trzech pentodach (EL12 i EL14), godne uwagi jest zastosowanie regulacji barwy tonu w układzie sprzężenia zwrotnego. Sugerowany w artykule podział transformatora na sekcje nie jest najszczęśliwszy - nie zapewnia małej indukcyjności rozproszenia między połówkami uzwojenia pierwotnego, co przy pracy w klasie AB może powodować zwiększenie zniekształceń nieliniowych przy wyższych częstotliwościach.
Wzmacniacz HiFi, Radioamator, 1958[4]. Zapowiedź produkcji przez łódzką Fonicę (wówczas jeszcze Zakłady Wytwórcze Aparatów Telefonicznych) wzmacniacza, która prawdopodobnie nie doszła do skutku i nie wyszła poza prototyp. Jeżeli doszła, to było pierwsze urządzenie produkowane w Polsce, a określane jako HiFi. Zbudowany na dwóch lampach 6SN7 i parze 6P3S (6L6) posiadał bardzo oryginalną cechę - osobne uzwojenie transformatora dla siatek ekranujących, co umożliwia dobór napięcia siatek niezależnie od wielkości napięcia anodowego. Układ jest pochodną czterostopniowego wzmacniacza Williamsona z stopniem końcowym ultra linear zamiast triodowego.
Uniwersalny Wzmacniacz HiFi, Radioamator, 1960[5]. Wzmacniacz mocy zbudowany jast na lampie ECC83 (odwracacz fazy) i parze lamp EL84 osiągając (według autora) moc 15 W. Podział transformatora na sekcje powtarza błąd układu z roku 1957 (jest identyczny). Napięcie zasilania przekracza dopuszczalne napięcie anodowe i siatki ekranującej dla lamp EL84 stawiając pod znakiem zapytania niezawodność wzmacniacza. Rysunek transformatora zawiera błędy - słowem zarówno układ, jak i artykuł są niedopracowane.
Amatorski wzmacniacz..., RiK 1964[6]. Wzmacniacz mocy zbudowany jest w bardzo prostym układzie na lampach ECF82 (wzmacniacz napięciowy na pentodzie i odwracacz fazy) i parze EL84. Również i w tym artykule podział transformatora na sekcje nie jest optymalny - powtarza błąd układu z 1957, na szczęście i ten układ nie wchodzi zbyt głęboko w klasę B.
Wzmacniacz Hi-Fi 10W, RiK 1969[7]Wzmacniacz mocy został zbudowany na dwóch lampach ECL86. Układ charakteryzuje się bardzo oszczędną konstrukcją jednocześnie zapewniając bardzo dobre parametry. Do słabych punktów należy zasilacz z podwajaczem napięcia i zastosowaniu w układzie aktywnej regulacji barwy tonu lampy o zbyt małym wzmocnieniu (połówki ECC82). Transformator zaprojektowano znacznie lepiej niż w propozycjach z 1957 czy 1964, ale i tu uzwojenie każdej siatki ekranującej zajmuje tylko połowę karkasu, co nie zapewnia małej indukcji rozproszenia do pozostałych uzwojeń.
Lampowy wzmacniacz..., RiK, 1969[8]. Stopień mocy wykonano na dwóch lampach ECL82. Niestety mocno przekombinowany jest zarówno stopień mocy, jak i cały wzmacniacz. Ustawianie symetrii odwracacza fazy za pomocą potencjometru wymaga użycia oscyloskopu, co trudno sobie wyobrazić w trakcie normalnej eksploatacji. Wbrew temu co twierdzi autor, zastosowane w układzie prądowe sprzężenie zwrotne nie zmniejsza impedancji wyjściowej wzmacniacza, ale ją zwiększa.
Stereofoniczny zestaw..., RiK 1970[9]. Kolejny wzmacniacz mocy zbudowany na dwóch lampach ECL86, zmieniono jednak odwracacz fazy i dołożono stopień napięciowy (na połówce lampy ECC83) objęty ujemnym sprzężeniem zwrotnym wraz z całym stopniem końcowym, co poprawiło charakterystykę wzmacniacza.
Radio (ZSRR)
Radio 6/1958[10].Wzmacniacz mocy zbudowany na lampach 6N8S, 6N7S i parze GU807 w czterosotopniowym układzie Williamsona. Ciekawy wzmacniacz, o bardzo rozbudowanej tegulacji barwy tonu i stabilizacji napięcia zasilania stopni wstępnych za pomocą stabilitronów.
Radio 11/1958[11]. Prosty układ wzmacniacza mocy na 6N1P (odwracacz fazy w układzie wzmacniacza różnicowego), połówce 6N2P i parze 6P14P. Regulowane prądowe sprzężenie zwrotne zwiększa impedancję wyjściową - było stosowane w kilku konstrukcjach z tego okresu, ale zostało szybko porzucone. W tym samym numerze czasopisma omówiono właściwy podział transformatora na sekcje i zaproponowano jeszcze prostszy układ wzmacniacza UL dobrej jakości.
Radio 3/1959 i 4/1960[12][13]. Dwie bardzo podobne propozycje na lampach 6N2P i parze 6P14P (bliźniaczo podobne do ECC83 i EL84). Odwracacz fazy z dzielonym obciążeniam. Jest to prosty układ, o dobrych parametrach, może być dobrym zaczątkiem własnych prób.
Przypisy
- ↑ D. Hafler i H.I. Keroes, An Ultra-linear Amolifier, Audio Engineering, November 1951.
- ↑ D.T.N. Williamson, P.J. Walker, Amplifiers and Superlatives, Wireless World, September 1952
- ↑ Jarosław Adamczyk Wysokojakościowy wzmacniacz m.cz. Radioamator, 5, 1957.
- ↑ Antoni Biliński, Wzmacniacz Hi-Fi polskiej produkcji, Radioamator, 7, 1958.
- ↑ A. D, Uniwersalny wzmacniacz Hi-Fi o mocy 15VA, Radioamator, 4, 1960.
- ↑ Konrad Widelski, Amatorski wzmacniacz Hi-Fi 10W część I, Radioamator i Krótkofalowiec, 7, 1964. Konrad Widelski, Amatorski wzmacniacz Hi-Fi 10W część II, Radioamator i Krótkofalowiec, 8, 1964.
- ↑ Wiesław Gronowski, Wzmacniacz Hi-Fi 10W, Radioamator i Krótkofalowiec, 4, 1969.
- ↑ Zbigniew Raszczuk, Lampowy wzmacniacz stereofoniczny m.cz., Radioamator i Krótkofalowiec, 11, 1969
- ↑ Michał Gołębiewski, Stereofoniczny zestaw odtwarzający wysokiej jakości 2x10W, Radioamator i Krótkofalowiec, 5, 1970.
- ↑ А. Пикерсгиль, А. Державец, Усилитель Низкой Частоты с Акустическим Агрегатом, Радио, 6, 1958.
- ↑ В. Иванов, Усилители НЧ, Радио, 11, 1958.
- ↑ В. Большов, Усилители Низкой Частоты, Радио, 3, 1959.
- ↑ Ю. Деарт, Комбинированная Радиоустановка, Радио, 4, 1960.
Bibliografia
- Triode Electronics.
- Cykin Gieorgij: Wzmacniacze sygnałów elektronicznych, WKiŁ, Warszawa, 1970, wyd. 2, stron 570.
Zobacz też
- Williamsony - klasyczne lampowe wzmacniacze mocy HiFi.